Van Adelaide naar the outback: Ayers Rock! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Silke Huijboom - WaarBenJij.nu Van Adelaide naar the outback: Ayers Rock! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Silke Huijboom - WaarBenJij.nu

Van Adelaide naar the outback: Ayers Rock!

Door: Silke

Blijf op de hoogte en volg Silke

04 Januari 2013 | Australië, Alice Springs

Hoi allemaal!

Nu we in 2013 zitten leek het mij tijd voor een nieuw verslag!

1 van de hoogtepunten sinds mijn vorige verslag was kerst in Adelaide. In de dagen voor de kerst was het knaldruk in de winkelstraten! Overal liepen mensen met armen vol cadeautjes en alles was heel mooi versier, ook met sneeuwvlokken, dit is wel vrij raar :P. Ik was best zenuwachtig voor mijn eerste kerst alleen in het buitenland en ik had ook nog geen mensen ontmoet die tot en met de kerst in Adelaide zouden verblijven. Op de 23e ontmoette ik een paar leuke meiden en we besloten om de dag erna gezamelijk een kerstdiner te maken, zij kwamen uit Zwitserland en Duitsland en hier wordt kerst voornamelijk de 24e gevierd. We hebben samen curry gemaakt, ik voor het eerst in mijn leven, maar het smaakte goed! In de avond ontmoette ik nog een meisje uit Friesland, Anne, daarmee ben ik nog naar de nachtmis geweest, een hele ervaring in Australie. Veel traditioneler dan in Nederland. De dag erna ging ik met het hostel naar Glenelg Beach voor een echte aussie christmas lunch. Het was heerlijk weer rond de dertig graden met een windje, hele leuke dag gehad en gezwommen in de zee! Er kwam nog een tv ploeg om opnames te maken voor het plaatselijke nieuws, ze waren namelijk heel erg benieuwd wat we normaal gesproken voor kerst doen in Europa. Toen ik terug naar het hostel ging kwam ik erachter dat ik heel erg verbrand was aan de achterkant van mijn lichaam, de eerste keer in Australie! Om de dag goed af te sluiten ben ik met Anne naar de bioscoop gegaan naar Les Miserables. Zeker een kerst om niet te vergeten!

Op zondag 29 december ben ik met de trein van Adelaide naar Alice Springs gereisd. Dit is een speciale trein die gaat van Adelaide naar Darwin, hij doet er drie dagen over en hij stopt in Alice Springs. Van Adelaide naar Alice Springs is 24 uur. De trein heet ' the Ghan' . Deze naam komt van de Afghaanse kameelrijders die vroeger deze route aflegden voordat er een treinspoor was aangelegd. Er was heel veel ruimte in de trein en mijn stoel kon bijna helemaal achterover. Het eerste gedeelte van de treinreis gaat door de ranges dus hier is nog vrij veel begroeiing. Hierna gaat het vrij snel over in kale begroeiing, wat struikjes en het mooie rode zand en de rotsen. Ik heb ' s nachts goed geslapen en wakker worden met de zonsopgang ergens midden in de woestijn in the middle of nowhere is geweldig!!

Bij aankomst in Alice Springs was het 38 graden en bewolkt, een zeer milde dag voor het eind van december. Mijn hostel heeft een zwembad en airconditioning dus dat is heerlijk! Het hostel waar ik eerst in zat was een half uur lopen van Alice Springs, dit is best een eind in 40 graden. En ' s avonds kon je dit stuk niet meer lopen omdat het dan te gevaarlijk is op straat, er zijn nogal wat aboriginals hier met drank problemen, helaas. Dus ben ik van hostel gewisseld, eentje die midden in het centrum zit. Door Alice Springs lopen een hoop aboriginals, veel wonen buiten in de natuur en gaan overdag naar de stad om hun kunst te verkopen. Ze lopen op hun blote voeten en in traditionele gewaden, weer een hele nieuwe cultuur!

Gisteren heb ik een eendaagse tour gemaakt naar Ayers Rock/Uluru en The Olga's / Kata Tjuta. Ik werd om 5:45 opgehaald met de bus vanaf mijn hostel. We hebben 4,5 uur gereden met als eerste bestemming Kata Tjuta, het was heel mooi! We hebben hier een uur rondgewandelt, het was rond de 43 graden dus dat was heel warm! Hierna zijn we naar het Cultural Centre geweest waar we meer konden leren over de Aboriginal cultuur en hun connectie met Uluru. Was heel leerzaam en hierdoor leer je te begrijpen hoe de Aboriginal cultuur werkt. Hierna door naar Uluru, de rode rots met op de achtergrond de blauwe lucht was heel mooi! We hebben hier twee wandelingen van een half uur gemaakt waarbij we bijna alle kanten van Uluru hebben gezien. Hierna het hoogtepunt van de dag, een champagne diner bij zonsondergang bij Uluru! Was heel gezellig! Hierna weer 4,5 uur terug naar Alice Springs gereden, ik was om 1 uur ' s nachts thuis, een lange dag maar het was het zeker waard!

Ik vlieg maandag van Alice naar Sydney en dinsdag van Sydney naar Auckland ( Nieuw-Zeeland). Een nieuw gedeelte van mijn reis dus! Ik heb er zin in, ik heb een tour voor in Nieuw-Zeeland geboekt van Auckland naar Christchurch.

See you next time!


  • 06 Januari 2013 - 12:22

    Rita Van Schooten:

    Hoi Silke,
    Wat maak je toch een hoop mee, en wat een superreis maak je toch. Het is heel leuk om je verslagen te lezen en de foto 's die erbij horen te zien op je pagina. Die foto op het strand met de strandbal ik ook zo leuk. Fijn te lezen dat je het super hebt, en ik hou je in de gaten hoor!
    Geniet ervan en heel veel plezier in het prachtige Nieuw Zealand.

    Groetjes van Rita

  • 08 Januari 2013 - 09:47

    Ingrid:

    Wat een verhalen en wat schrijf je leuk Silke. Nu onderweg naar New-Zealand en ik hoop dat als je in Christchurst aankomt je bij mijn zus terecht kunt. Veel plezier en geniet van dit mooie land.

    groetjes van Pieter en Ingrid

  • 16 Januari 2013 - 15:53

    Harry En Ans:

    Hoi Silke wat heb je weer veel beleeft,. het zal wel vreemd geweesr zijn met kerst zo warm.we wensen je veel reisplezier in nieuwzeeland,het is een heel mooi land,zo anders weew een kennis heeft er ge woond.groetjes Harry en Anns

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Silke

Mijn reis door Australië

Actief sinds 21 Okt. 2012
Verslag gelezen: 809
Totaal aantal bezoekers 8482

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 07 Maart 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: